بیماری لثه

 بیماری لثه چیست؟ آیا بیماری لثه قابل درمان است؟ علت بیماری لثه؟ چه روشی هایی برای کنترل آن وجود دارد؟ علائم اولیه بیماری لثه؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال و چند سوال دیگر پاسخ دهیم.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه، که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود، التهاب ناشی از رشد باکتری ها در دهان، اطراف دندان و در امتداد خط لثه است.

بیماری لثه، یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است، که درمان نکردن باعث آسیب های جدی و خطرناک تری از جمله ریزش دندان می شود.

شما برای کاهش هزینه درمان دندان خود می توانید از طرح اقساطی و کارت تخفیف شرکت الماس کارت استفاده کنید و از خدمات آن بهره مند شوید.

بیماری شایع لثه؟

التهاب لثه در گردن دندان

التهاب استخوان و بافت دندان

 

مراحل  بیماری لثه چیست؟

چهار مرحله کلی برای بیماری لثه وجود دارد. در صورت عدم درمان، وضعیت لثه بدتر خواهد شد.

مرحله ۱:

لثه اولین مرحله از بیماری لثه است و علائم آن شامل التهاب لثه، قرمز شدن لثه است، که ممکن است هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شود.

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

مرحله ۲:

در پریودنتیت اولیه، از دست دادن قسمتی از استخوان که از دندان پشتیبانی می کند، حتی اگر علائم دیگر به راحتی مشاهده نشود.

بیماری لثه

مرحله ۳:

 در پریودنتیت متوسط، بافت استخوان و لثه بیشتر از بین می رود و دندان ها ممکن است شل شوند.

مرحله ۴:

پریودنت پیشرفته شدیدترین مرحله بیماری است. در این مرحله علائم بسیار شدید می شوند و دندان ها بسیار سست می شوند، برای اصلاح آسیب های پریودنتیت پیشرفته، به درمان گسترده تر نیاز است.

بیماری شدید لثه ای

لثه:

لثه مرحله اولیه بیماری لثه است که در اثر ایجاد پلاک روی دندان ایجاد می شود. اگر پلاک به درستی از بین نرود به مرور زمان میتواند منجر به التهاب لثه شود.

پریودنتیت:

اصطلاح پریودنتیت برای توصیف مراحل بعدی و شدیدتر بیماری استفاده می شود.

اگر لثه درمان نشود، می تواند منجر به پریودنتیت شود، که باعث آسیب رساندن مانند آسیب به لثه، آسیب به استخوان و بافت پیوندی اطراف دندان ها و در موارد شدیدتر افتادن دندان می شود.

بیماری لثه اولیه برگشت پذیر است، در این مرحله لثه متورم و قرمز می شود و ممکن است هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به راحتی از لثه خون بیاید.

به مرور زمان بیماری لثه بدتر می شود دو بیماری لثه موسوم به پریودنتیت پیشرفت کرده و اگر درمان نشود غیر قابل برگشت است.

پریودنتیت به لثه ها، استخوان و بافت پیوندی که دندان ها را در جای خود قرار می دهد آسیب می زند و اگر درمان نشود، نهایتا منجر به از دست رفتن دندان ها، بالا رفتن خطر سکته قلبی و یا دیگر مشکلات می شود.

پریودنتیت پیشرفته اگر چه قابل درمان است اما درمان آن سخت است و پزشکان مجبورند برای درمان آن از تکنیک های سخت تر مانند تمیز کردن عمیق ریشه ها، از بین بردن میکروب و جرم گیری لثه استفاده کنند.

 

تعرفه دندانپزشکیبهترین دندانپزشک

آیا پرودنتیت فقط لثه را درگیر می کند؟

خیر پریودنتیت تنها لثه را تحت تاثیر قرار نمی دهد و می تواند باعث از بین رفتن بافت و استخوان در سراسر دهان می شود، اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید به متخصص پریودنتیست مراجعه کنید.

 

تاثیر بیماری لثه:

اگر چه قابل پیشگیری است، اما این نوع بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

 

عوارض آن:

اگر بیماری لثه درمان نشود، به پریودنتیت مبتلا می شود که ممکن است منجر به عوارض بعدی شود.

آبسه دندان

شل شدن دندان

افتادن دندان

 

علائم بیماری لثه چیست:

  • ملتهب شدن لثه
  • قرمز شدن لثه
  • چرک بین دندان ها
  • درد لثه
  • بزاق بیش از حد در دهان
  • تب
  • زخم های دردناک
  • عفونت لثه
  • احساس مزه بد در دهان
  • حساسیت به سرما
  • از دست دادن دندان های دائمی
  • احساس مزه فلز در دهان
  • خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • تغییر در فاصله دندان ها

 

عواملی که میتوانند باعث بیماری لثه میشوند:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان:

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم موجب تشکیل پلاک روی آن می شود،اگر پلاک دندان از بین نرود و در دهان باقی بماند با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می رساند.

هر چه این پلاک مدت طولانی تری روی لثه بماند، مواد سمی بیشتری ترشح می شود و آسیب به لثه بیشتر خواهد شد.

به مرور زمان با رسوب مواد معدنی در پلاک، جنس پلاک سخت تر می شود و به صورت لایه آهکی به دندان می چسبد به این لایه آهکی که به رنگ زرو و سفید و یا قهوه ای است ، جرم می گویند که با مسواک زدن از بین نمی رود.

جرم دندان به دلیل سطح ناصافی که دارد باعث تجمع بیشتر پلاک می شود و اگر جرم گیری دندان انجام نشود، باعث بیماری لثه می شود.

سیگار کشیدن:

افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری، جرم دندان بیشتری دارند، همچنین مصرف تنباکو به دندان ها و لثه آسیب می رساند و باعث ورود عفونت و در نتیجه بیماری لثه می شود.

ساییدگی و فشردگی دندان ها:

برخی افراد بر اساس عادتی که دارند در خواب یا بیداری دندان قروچه می کنند که این امر موجب ابتلا به بیماری لثه می شود زیرا در این حالت فشار زیادی به بافت های دندان وارد می شود.

دندان قروچه
دندان قروچه

استرس:

استرس مزمن می شود مبارزه با عفونت ها را برای بدن سخت تر می کند.

 

خصوصیات لثه سالم چیست؟

لثه سالم دارای قوای محکمی است، کاملا روی استخوان چسبیده می شود. لثه سالم صورتی رنگ می باشد، در برخی از افراد که رنگ چهره آن ها تیره است ممکن است روی لثه آن ها لکه های قهوه ای رنگ دیده شود، اگر سایر علایم لثه سالم باشند، این لثه ها سالم می باشند.

لثه سالم در محل تماس با دندان دارای لبه تیز و کاملا صاف می باشد.

لثه سالم

درمان بیماری لثه:

اغلب بیماران که از بوی بد دهان خود شکایت دارند، مبتلا به بیماری لثه هستند. که برای خوشبو کردن دهان استفاده از دهان شویه و آدامس تاثیری ندارد و باید به دندانپزشک مراجعه کنند، چه بسا با جرم گیری دندان این مشکل برطرف شود.

بهترین روش برای بهبودی و یا تقویت لثه، جرم گیری ورعایت بهداشت دهان و دندان به طور صحیح می باشد.

در مواردی نادر، با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، فرد دچار بیماری لثه می شود. برای مثال، به علت نامرتب و نامنظم بودن دندان و یا قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر زمینه را برای ایجاد این نوع بیماری فراهم می کند، که بیماران برای جلوگیری از بیماری لثه باید پس از جرم گیری اقدام به مرتب کردن دندان بکنند.

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *