بیلداپ دندان

بیلداپ دندان چیست؟

بیلداپ دندان باز سازی تاج دندان است که بر اثر عوامل مختلفی مثل پوسیدگی دندان، شکسته شدن دندان، تراش دندان از بین رفته است.

راه حل متفاوتی جهت بازسازی دندان ها وجود دارد که یکی از این را ه حل ها بیلداپ دندان است.

در بیلداپ دندان چه نکته ای را باید دندانپزشک رعایت کند:

نکته ای که مهم است، رعایت روش بیومکانیک به طور صحیح است.

اگر دندان زیاد تراشیده شده باشد باعث می شود مقدار زیادی از تاج دندان از دست رفته باشد و درنتیجه دیواره های دندان ضعیف شود.

اگر ترمیم آن مانند ترمیم حفره های سطحی انجام شود درنتیجه دندان سریع شکسته می شود و ممکن است علاوه بر شکسته شدن ترمیم ، بافت دندان نیز دچار شکستگی گردد. در بعضی مواقع این شکستگی به قدری عمیق است که نمی شود آن را ترمیم کرد و باید به ناچار آن را کشید.

معمولا بعد از بیلداپ تاج دندان، روی آن را روکش یا کروان انجام می دهند.

تعرفه دندانپزشکی

بیلداپ دندان را با چه موادی می توان انجام داد؟

می تواند با مواد ترمیمی کامپوزیت، آمالگام و یا با پست و کر انجام داد.

برای ترمیم دندان آمالگام بهتر است یا کامپوزیت:

آمالگام نسبت به کامپوزیت استحکام بیشتری دارد. اما یقینا نمی توان گفت که هر دندانی که با آمالگام پر می شود مستحکم تر از دندانی است که با کامپوزیت پر می شود. زیرا کامپوزیت می تواند به بافت دندانی باند شود و به دلیل قابلیت یکپارچه شدن دندان و کامپوزیت در برابر  نیروهای وارده ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد.

در ترمیم کامپوزیتی بافت باقیمانده ی دندان تقریبا بدون هیچ تراشی بازسازی می شود ، ولی در ترمیم آمالگام نیاز به گیر مکانیکی برای قرارگیری در حفره ی دندان است زیرا قابلیت باند شدن به دندان را ندارد پس برای قرارگرفتن در حفره ی دندان باید بافت دندان را تراش داد.

بهترین دندانپزشک

پین بیلداپ:

پین بیلداپ روشی است که تاج دندان از بین رفته و پین را در تاج یا داخل کانال ریشه دندان گذاشته و شکل تاج دندان با مواد ترمیمی باز سازی می شود.

تفاوت بین بیلداپ دندان و روکش دندان چیست؟

در بیلداپ تقریبا نسج باقیمانده دندانی حفظ می ‌‌شود و فقط دیواره ای ضعیف دندان تراش می خورد، اما در روکش، بافت دندان باقیمانده تا حدود زیادی تراش می‌خورد.

در بیلداپ دندان در صورت پوسیدگی دندان حتی به صورت جزئی، توسط دندانپزشک قابل تشخیص است. اما در روکش دندان پوسیدگی آن با معاینه کلینیکی و رادیوگرافی قابل تشخیص نمی باشد مگر اینکه پوسیدگی شدید باشد و بافت دندان را تا حدود زیاد از بین برده باشد. درمان با استفاده از روکش بین ۲ تا ۴ جلسه انجام می شود ولی بیلداپ در یک جلسه انجام می شود.

تخفیف۵۰ درصد دندانپزشکی 

کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *