افتادن دندان

 مقدمه:

بریج دندان یکی از راه های رفع مشکل بی دندانی است زیرا نداشتن دندان باعث کاهش اعتماد به نفس می شود. علاوه بر مسئله زیبایی در صورت نداشتن دندان در جویدن غذا فرد دچار مشکل می شود. امروزه راه های بسیاری برای حل این مسئله وجود دارد.

بهتر است بدانیم در چه زمان و شرایطی از ایمپلنت و بریج و دندان مصنوعی استفاده کنیم.

بریج دندان چیست:

یکی از روش های قدیمی می باشد، که شبیه دندان معمولی است و در صورتی که فرد به هر دلیلی یکی از دندان‌هایش را از دست داده باشد می تواند با انجام بریج جای خالی دندان‌ها خود را پر کند.

برای بریج کردن، اغلب دندان‌های کناری لازم است تراشیده شوند.

بریج دندان

اجزا اصلی بریج دندان :

از سه جزء تشکیل شده است که دو جزء اصلی و یک قسمت رابط دارد.

جز اصلی که نقش تاج دندان و ریشه دندان را دارند و قسمت رابط که این دو جزء اصلی را به هم متصل می نماید.

تعرفه دندانپزشکی

بریج دندان چگونه انجام می شود و روند درمان آن؟

یک فرآیند دو مرحله ای می باشد،در ابتدا دندان های مجاور تراشیده می شوند و اصلاحات لازم انجام می شود تا فضای لازم برای سوار شدن روکش وجود داشته باشد، در آزمایشگاه بریج و روکش ها ساخته می شوند، متخصص تا زمانی که بریج اصلی ساخته شود برای محافظت از دندان‌های مجاور و بافت دندان بیمار یک بریج موقت می سازد.

در جلسه بعد دندانپزشک بریج موقت را بر می دارد بریج اصلی را در دهان قرار می دهد و اگر نیاز به اصلاح باشد آن را همان موقع اصلاح می کند.

برای اطمینان در ثابت بودن آن در چهارچوب خود لازم است چندین بار به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش درمان خود کافیست دکمه کلیک را فشار دهید.

کلیک کنید

انواع بریج دندان :

۱. بریج سنتی یا معمولی:

رایج ترین نوع بریج می باشد، شامل یک دندان مصنوعی است که توسط روکش دندان های مجاور نگه داشته می شود، دندان ها مصنوعی با استفاده از چسب به دندان های مجاور متصل می شوند.

زمانی می توان از این نوع بریج استفاده نمود که دندان‌های مجاور سالم باشند و دندان خالی ما بین آن ها معلوم باشد.

۲. بریج مریلند :

این نوع بریج مانند بریج سنتی به دو دندان مجاور متصل می شوند. تفاوت آن با بریج سنتی این می باشد که در بریج سنتی از روکش برای دندان‌های مجاور استفاده می شود ولی در این نوع دو بال یا زائده ای فلزی یا پرسلینی به پشت دندان های دو طرف متصل می شوند.

بریج مریلند

۳. بریج معلق یا بریج کانتی لور:

این نوع  شبیه بریج سنتی می باشد با این تفاوت که در این نوع بریج دندان مصنوعی فقط از یک طرف به دندان کناری چسبیده می شود، زمانی از این نوع استفاده می شود که در یک طرف دندان از دست رفته، دندان طبیعی وجود داشته باشد.

کاشت دندان

۴. بریج دندان با استفاده از ایمپلنت:

این نوع آخرین نوآوری در انواع بریج است که برای نگه داشتن دندان مصنوعی ازایمپلنت استفاده می کنند در این نوع بریج ابتدا ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد و سپس بریج به آن متصل می شود به دلیل اینکه ایمپلنت در استخوان فک جوش می خورد پایداری و ثبات آن بسیار زیاد است از این نوع زمانی استفاده می کنند که حمایت مناسب در دو طرف بریج برای نگه داشتن آن در محل وجود داشته باشد.

با استفاده از ایمپلنت

کدام نوع بریج دندان ماندگار تر است؟

بریج با استفاده از ایمپلنت ماندگار تر است در واقع در این روش از لثه و استخوان اطراف محافظت می شود، فلز استفاده شده در این روش در برابر پوسیدگی مقاوم است.

مزایای بریج:

  • ظاهر دندان را زیبا می کند.
  • بریج از لحاظ رنگ و فرم می تواند شبیه دندان‌های طبیعی فرد باشد.
  • در راحت جویدن و صحبت کردن کمک می کند.
  • بی دندانی را پر می کند.
  • کوتاه بودن دوران نقاهت

بهترین دندانپزشک

شدت درد انجام بریج دندان چقدر می باشد؟

به دلیل اینکه در طی درمان از بی حسی استفاده می شود در خاصی حس نمی کنید، چون در طول درمان مجبورید دهان خود را باز نگه دارید ممکن است استخوان فک شما کمی درد بگیرد کهبرای کاهش درد خود می توانید از مسکنی که دندان پزشک تجویز کرده استفاده کنید یا یک کمپرس یخ روی فک خود قرار دهید.

طول درمان پس از انجام بریج :

یکی از مزیت های بریج این است که دوره نقاهت آن کم می باشد، و شما می توانید پس از گذاشتن بریج در دهانتان غذا بخورید و سریع به آن عادت می کنید اما در صورتی که دردی حس کردید به پزشک خود بگویید تا آن را مجدد تنظیم کند.

تفاوت بریج دندان با ایمپلنت دندان :

ایمپلنت دندان با استفاده از یک پروتز با دوام در فضای خالی اعمال می شود و دندان های مجاور درگیر نمی شوند ولی در بریج  اغلب دو دندان مجاور درگیر هستند و دندان‌های مجاور تراشیده می شوند.

انواع کاشت دندان

طول عمر بریج چقدر است؟

این نوع کاشت می تواند از ۵ تا ۱۵ سال دوام داشته باشد، برای افزایش طول عمر آن باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد.

هزینه بریج دندان:

هزینه آن نسبت به ایمپلنت دندان کمتر است اما ممکن است چند سال بعد نیاز به تعویض آن باشد.هزینه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع بریج
  • هزینه کشیدن آن (در صورتی که بیمار دندان خود را هنوز نکشیده باشد)
  • تعرفه دندانپزشک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *