فاصله بین دندان ها - دیاستم - دیاستما

مقدمه:

در اصطلاح پزشکی به فاصله بین دندان ها دیاستم می گویند.معمولا فاصله بین دندان ها در دندان های جلو اتفاق می افتد و کمتر بین دندان های عقبی این اتفاق رخ می دهد.

داشتن دندان های زیبا و مرتب باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود و در روابط اجتماعی افراد تاثیر بسیاری دارد.

داشتن لبخند زیبا یکی از نشانه های زیبایی است و اغلب اولین چیزی که مردم در ارتباط با شما به آن توجه می کنند، دندان های لبخند شماست.

اگر فاصله بین دندان هایتان وجود داشته باشد شما سعی می کنید جلوی لبخندتان را بگیرید.

در این مطلب علت و روش های درمان آن را خواهیم گفت

فاصله بین دندان ها چیست؟

به طور طبیعی بین دندان ها فاصله بسیار کمی وجود دارد و به اندازه ای دندان ها از هم فاصله دارند که نخ دندان از بین آن ها رد می شود.

در برخی افراد این فاصله بیشتر است و شاید به اندازه یک سانتی متر نیز باشد. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

علت فاصله بین دندان ها چیست؟

ژنتیک: اولین و مهم ترین علت وجود فاصله بین دندان‌ها ژنتیک می باشد، مثلا ممکن است فرزند فرزند ژن دندان های کوچک را از یکی ااز والدین و ژن داشتن فک برزرگ را از والدین دیگر به ارث برده باشد.

نداشتن دندان کافی:

برخی افراد ممکن است یک یا دو دندان را به طور مادرزاد در استخوان فک نداشته باشند، که این امر باعث فاصله بین دندانها می شود.

داشتن دندان های اضافی:

در برخی افراد، در استخوان فکشان دندان های اضافی وجود دارد که مانع از بیرون آمدن دندان های دیگر می شوند، و همین امر باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می شود.

داشتن فک بزرگ:

در برخی افراد سایز دندان هایشان نسبت به استخوان فکشان کوچک تر است، که باعث فاصله بین دندان‌ها می شود.

فشار آوردن مداوم به زبان:

فشار به زبان یک اختلال در عمل بلع است و این عمل باعث ایجاد فشار به دندان های جلویی می شود. این فشار منظم و مداوم به دندان های جلویی نجر به هل دادن آن ها به سمت جلو می شود و به مرور زمان بین آن ها فاصله ایجاد می شود و نیاز به ارتودنسی کودکان می شود.

فرنوم زبانی:

فرتوم زبانی، فرنومی است که از کف دهان به انتهای زبان متصل است. در برخی افراد زبان گره خورده یا گره زبانی (به این معنا که فرنوم محدود کننده است و اجازه نمی دهد که زبان آزادانه پشت لبه ها حرکت کند)، این مشکل ممکن تست باعث ایجاد فاصله بین دندان های قدامی فک پایین شود.

فرنوم لب بالا:

زمانی که فرنوم لب بالا گسترش بیش از حد تا روی ریج فکی پیدا کند، باعث ایجاد فاصله بین دندان های جلو می شود.

فرنوم لب بالا - فاصله بین دندان ها
فرنوم لب بالا

بیماری لثه (پریودنتال):

بیماری لثه باعث می شود که به مرور زمان لثه ها و استخوان نگهدارنده از بین بروند و در نتیجه استخوان فک کوچک تر شود و دندان ها بیفتند و باعث جابه جایی دندان ها و ایجاد فاصله بین آن ها می شود.

مکیدن انگشت شست:

عادت مکیدن شست در کودکی باعث می شود که به دندان های جلویی فشار وارد شود و آن ها را به سمت جلو می کشاند همین امر موجب ایجاد فاصله بین دندان‌ها می شود.

راه های درمان و بستن فاصله بین دندان ها:

درمان با ارتودنسی:

مطمئن ترین و بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان ها ارتودنسی می باشد.

افرادی که بین دندان هایشان بهم ریختگی شدید وجود دارد یا بین دندان هایشان فاصله زیاد وجود دارد، بهترین روش برای درمان آن ارتودنسی دندان است.

اگر پایه فک شما خوب است و بین دندان های شما فاصله وجود داشته باشد، ارتودنسی بهترین روش برای درمان آن است.

زمانی که ناهنجاری بین دندان ها وجود داشت که میتوان آن را با ارتودنسی بر طرف کرد، بهتر است در کوکی این درمان را انجام داد اما اگر در کودکی این درمان را انجام ندادید می توانید تا دروه میانسالی از این روش درمانی بهره گرفت.

امروزه خوشتبختانه راه های مختلفی برای انجام این روش وجود دارد که اگر شما از براکت یا گیره رنگی دوست ندارید می توانید از دندانپزشک بخواهید از گیره ها یا براکت های سرامیکی هم رنگ دندانتان برایتان استفاده کند.

در این روش ریشه ی دندان ها به جایگاه مناسب خود هدایت می شوند و دندان ها به صورت مرتب و متناسب کنار هم قرار می گیرند.

در این حالت رعایت بهداشت دهان و دندان آسان تر و راحت تر خواهد بود.

الماس کارت

ونیر دندان:

اگر فاصله بین دندان ها کم باشد، می توانید از ونیر کامپوزیت و یا لمینت سرامیکی استفاده کنید.

این روش علاوه بر بستن فاصله بین دندان ها، باعث سفید شدن دندان می شود.

در این روش روکش کامپوزیت یا لمینت سرامیکی به طور دائم به سطح دندان ها متصل می شوند.

جراحی فرنکتومی:

اگر فرنوم بلند، علت افتادن فاصله بین دندان‌ها می باشد، اگر در سنین پایین جراحی فرنکتومی انجام شود، دندان ها به جای خود بر می گردند، و این باعث بسته شدن فاصله بین دندانها می شود.

برطرف کردن بیماری پریودنتال:

اگر علت فاصله افتادن بین دندان هایتان، بیماری پریودنتال (بیماری لثه) می باشد، باید ابتدا مشکل لثه بر طرف شود و سپس با توجه به شرایط دندان هایتان آن ها را ارتودنسی کنید با از کامپوزیت یا لمینت سرامیکی استفاده کنید.

کاشت دندان یا ایمپلنت دندان:

اگر شما به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و منجر به فاصله بین دندان هایتان شده است، می توانید از این روش استفاده کنید.

در این روش دندانپزشک یک پیچ تیتانیومی در لثه قرار می دهد که می توانند یک تیکه یا دو تکه باشند.

پروتز متحرک (دندان مصنوعی):

زمانی که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده است و می تواند علاوه بر ایمپلنت دندان از پروتز های متحرک استفاده کند، این روش می تواند فضای خالی بین دندان ها را پر کند.

بریج دندان:

یکی دیگر از روش های پر کردن فضای خالی بین دندان هایی که به دلایل مختلف ممکن است افتاده باشند، بریج دندان است.

این روش، اگر باعث پر شدن فضای خالی بین دندان ها می شود اما از روکشی استفاده می شود که هیچ  وپایه ای ندارد و به دلیل نداشتن پایه، استقامت زیادی ندارد.

بریج دندان به مراقبت های زیادی نیاز دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *